29. kesäkuuta 2017

Oman elämäni Harry Potter

Mulla on ollu silmälasit jostain ala-asteelta asti, mutta aina yliopistoikäiseksi asti käytin niitä hyvin on-off, pitkälti kärvistellen ja käyttäen laseja vaan oppituntien takarivissä tai elokuvateatterissa. Vasta kun alotin osa-aikaisen myyjän työt optikkoliikkeessä syksyllä 2013 sain aikaiseks hankittua ekat silmälasit joista oikeasti tykkäsin ja jotka oli oikeasti hyvät käyttää. Siitä mun rillipääelämä oikeastaan vasta kunnolla alkoi. Tuon vuoden 2013 syksyn jälkeen mulla onkin vaihtunut silmälasit aika tiuhaan tahtiin. Ammattivikoja, vois sanoa. Edelliset Marimekon ruskeat lasit mulla oli käytössä melkein vuoden (!), kunnes vaihtoajan jälkeen tuli sellanen fiilis että kaipailin jotain uutta. Ehkä jotain nuorekkaampaa, hauskempaa, kevyempää... Jotain pyöreämpää?


Etnia Barcelona -mallisto on ihan ehdottomasti yks mun lemppareista. Suomessa sitä saa Fenno-ketjun liikkeistä. Mielettömän ihania väriyhdistelmiä ja sopivassa tasapainossa persoonallisuutta, trendikkyyttä ja hauskuutta. Tämä uusin malli (Etnia Barcelona Sochi, värikoodissa lebe) kiinnitti mun huomion oikeastaan heti. Tällä hetkellä silmälaseissa on pyöreiden linjojen lisäks paljon juurikin metallisia yksityiskohtia, kuten metalliset sangat tai joitain koristeita muualla. Tässä Sochi-mallissa on metallia juurikin aisoissa sekä kehyksen yläreunassa. Vähän niinkun lasien "kulmakarvat", niitäkin on nyt näkynyt paljon :-D Pilkullinen havannaruskea sävy on helppo yhdistellä kaiken kanssa olematta kuitenkaan niin raskas kun ihan kokomusta kehys.


Näissä laseissa mulla on ensimmäistä kertaa moniteholinssin pohja. Mulla on aiemminkin ollut ns. lähinäköä helpottavia kaukolaseja, "nuorisomonitehoja". Niiden tarkotuksena on tehdä lähityöskentelystä helpompaa pienen lukuhelpotuksen avulla. Sen lisäks parissa viime laseissa mulla on ollut kovan, heijastamattoman ja likaahylkivän pinnoitteen lisäks sinistä valoa suodattava pinta. Se peilaa joissain tilanteissa ja kuvissa sinertävänä, mutta muuten on mun mielestä ollut mukava käytössä. Mulle laseissa tärkeintä on istuvuus, käyttömukavuus, helppous ja tietynasteinen näyttävyys. Linssien ja pinnotteiden valinnassa kannattaa kysyä ammattilaisen neuvoja ja mielipiteitä, ja tehdä lopullinen päätös omien tarpeiden mukaan. Mun mielestä kehyksessä tärkeintä on se, että itse viihtyy ja tuntee olonsa hyväksi. Makutuomarit voi olla valinnassa kivoja, mutta itsehän sitä niitä laseja loppujen lopuksi joka päivä käyttää, joten oma mielipidehän se on tärkein. Silmälasit on parhaimmillaan silmiä korostava ja kirkastava käytännöllinen asuste, jota et itse huomaa (muuten kun peiliin katsoessa :-D).


Viikonloppuna sateen jälkeen oli jotenkin ihan pakko vaan päästä ulos nauttimaan tosta luonnon vihreydestä. Nappasin sitten oikeasti pitkästä aikaa kameran kaulaan, siis siitä on varmaan vuosi kun oon viimeks käyttänyt tuota kameraa, kun se ei ollut mulla Hollannissa mukana. Ihanan happirikas ja raikas ilma oli, mutta jösses mikä määrä itikoita!! Siis aivan jäätävän paljon! Ja kesän ensimmäisille itikanpistoille tyypillisesti, päähän tullut paukama kasvoi illan aikana kunnon kuhmuksi :-D Oli silti worth it. Kesä ja kodin lähimetsä ♥


xoxo,
Ilona-Anniina

4 kommenttia:

  1. Minulla on myös nuo "nuorisomonitehot" tai miksi niitä kutsutaankaan. Hintaa näillä linsseillä on vaan aika paljon ja olen miettinyt tavallisia monitehoja kun ne tuntuvat olevan helvempia.

    Millaiset kokemukset sinulla on noista monitehoista ja oletko huomannut eroa "nuorisomonitehoihin" ? Niin ja millaiseet vahvuudet sinulla on noissa laseissa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei ne monitehot ole kyllä yhtään sen halvempia kuin nuo "nuorisomonitehot", itse asiassa niissä monitehoissa on vielä vähän enemmän tekniikkaa ja yksilöllisyyttä linsseissä mukana. Nuorisomonitehot kannattaa varmaan ottaa jos lähilisää sulla on joko se +0,5/0,8, jotka taitaa olla yleisimmät vaihtoehdot noissa nuorisoversioissa.

      Näihin monitehoihin oli selkeästi hankalampaa tottua, ja lukualue on selkeämmin havaittavissa kun noissa entisissä. Reuna-alueiden vääristymiä on myös enemmän. Lähelle on toki helpompi katsella, kun on pykälän verran enemmän plussaa lähelle (+0,75 mulla näissä). Silti esimerkiks telkkarin katselussa mun mielestä ne "nuorisomonitehot" on mukavammat käyttää. Muuten aika samantyyliset linssit tosin.

      Vahvuutta mulla on jotain -1,5/-2,5 cyl -0,5 ja se lähiadd tosiaan +0,75. Tää mun linssi on Rodenstockin YoungLife Free, aiemmin oon käyttänyt nuorisopuolelta Rodenstockin Mono Plus ja Hoyan Nulux Activea.

      Kannattaa linssejä valitessa kysellä optikon/myyjän mielipidettä siitä mihin luokkaan on järkevää lähteä. Pienempään lukuhelpotukseen mun mielestä toi Nulux Active oli tosi hyvä käytössä. Tämän nykyisen otin vähän "kokeilumielessä", joitain eroja oon huomannut, mutta ei sen suurempaa (enkä myöskään osaa tietenkään satavarmasti sanoa johtuuko se kehyksen erosta ja totuttelemisajan lyhyydestä tähän mennessä).

      Poista
  2. Ehkä mielikuva halvoista monitehoista perustuu mainoksiin. Ainakin Nissen mainostaa halpoja monitehoja, mutta toki on sitten toinen juttu, onko ne todella niin halpoja. Noita "nuorisomonitehoja" ei näy koskaan tarjouksessa. Optikot eivät tunnu kovin usein tarjoavan noita tavallisia monitehoja, vaikka niiden valikoima on kuitenkin laajempi. Ilmeisesti ne ovat yleensä vanhempien ihmisten linssejä vai liekköhän meitä "nuorisomonitehojen" tai tavallisten monitehojen nuoria käyttäjiä paljon?

    Olen myös miettinyt lasien tilaamista täältä http://www.zennioptical.com/. kehysten ja linssien hinnat ovat varsin kohtuullisia ja monitehojakin saisi edullisesti. Lähinnä olisi mukava kokeilla monitehoja niin näkisi haittaavatko vääristymät ja miltä vähän vahvempi lähilisä tuntuisi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ahaa totta, siitä en osaa sanoa onko esim Nissenillä oma "halppisversio" nuorisomonitehosta samalla tapaa kun monitehosta. Nuorisomoniteho on kyllä linssinä erilainen, siinähän samanlaista luku-kanava-kaukoalue rakennetta ei ole, ite en ole kokenut vääristymiä ollenkaan ja muutenkin linssin pohja on erilainen. Yleensähän laseissa suositellaan pysymään ainakin samassa luokassa kun mitä sulla on ollut tai hyppäämään yksi luokka parempaan päin. Siis jos sulla on ollut laadukkaat nuorisomonitehot käytössä ja seuraavaksi ottaisit halvimmat perusmoniteholinssit, niin varmasti kokisit eroja. Tuota vanhempaa lukulisäähän voit pyytää kokeiltavaksi näöntarkastuksen yhteydessä, mutta optikko sen sulle lopulta määrittää. Monitehoissa otetaan jo niin paljon omia mittoja huomioon (esim silmän väliset erot leveys- ja korkeussuunnassa, kanavan pituus) että netistä tilatessa niitä on varmaan hankala saada linssiin rakennettua. En oo kyllä edes tutustunut tuohon nettikauppaan joten en tiiä yhtään mitä siellä on tarjolla.

      Jos monitehojen ja nuorisomonitehojen erot kiinnostaa niin sinuna menisin johonkin optikkoliikkeeseen kyselemään ja kyselemään myös hintaeroista ja pyytämään parhaan tarjouksen molemmista luokista :-) Loppujen lopuksi, niinkun kirjoitin tekstissä, lasit kuitenkin kantsii valita sen mukaan mitä niiltä tarvitset. Esimerkiks jos et tarvii suurempaa lähilisää, niin sitä ei kannata ottaa, sillä sillon siitä on sulle haittaa eikä hyötyä.

      Poista