5. heinäkuuta 2017

Muistathan

Aloin tekemään mun tietokoneen tiedostojen siivousta pari iltaa sitten, ja tottakai urakan yhteydessä törmäsin kas kaikenlaisiin kuviin. Ne nostatti mussa mielettömiä tunteita pintaan. Paljon iloa, onnea, rakkautta, ylpeyttä ja kiitollisuutta monista hetkistä. Jonkin verran myös pintaan nousi ahdistus, surun tunteita ja haikeutta siitä, mitä on ollut ja mikä on ehkä mennyttä. Laitoin reilut sata kuvaa tilaukseen enkä malta oottaa että saan vanhat kaverikuvat ja ne parhaat hetket ihan fyysisesti talletettua muistoina valokuva-albumiin. Muutamia muistoja halusin jakaa teidänkin kanssa... Vieläkö osa teistä muistaa näitä juttuja?

uni 001
Yläasteella mulla oli mahdoton rakkaus kukkapaitoja ja hameita kohtaan.
rainbow 019
Jossain vaiheessa olin täysin hukassa oman minäni kanssa. Muutamista kuvista oikein paistaa miten oon pelkkä haamu, vaan varjo itsestäni. Tämä kuva on yks niistä, josta tulee jotenkin paha mieli. Muistakaa, että te kaikki ootte kauniita ja arvokkaita, ja kaikilla meillä on täällä joku polku kulettavana, vaikka sitä ei heti 15-vuotiaana löytäiskään.
7679042554_da556c6941_o
Tää kuva yhden parhaan ystäväni mökiltä nostattaa esiin ikävän tunteet. Voi miten paljon parhaita muistoja mulla on tosta paikasta! Anni meillä on ikävä, millon tuut taas Suomeen?
tenerife114
Perheen kanssa Teneriffalla vuonna 2010. Paloin ihan hirveen pahasti. Muistakaa käyttää aurinkorasvaa!
2
+
Jossain vaiheessa musta tuli vanhempieni luona yläkerran ainoa asukki, kun mun kaks isosiskoa muuttivat omilleen. Se ei ollut heti helppoa, kun oli tottunut asumaan "isossa" perheessä jossa aina oli joku kotona. Sitä paitsi siskot on aina siskoja, niin oli välillä hankalaa ajatella etteivät ne olleetkaan ihan siinä viereisessä huoneessa öisin.

Ehkä se on tätä vanhuuden höperyyttä, mutta mitä vanhemmaks tulee, sitä paremmin hahmotan "omaa menneisyyttä" ja kaikkia muistoja. Nuorempana olin vähän katkerakin siitä, miten huono kaukomuisti mulla on. Monet tuntuu muistavan niin tarkastikin asioita lapsuudestaan, kun mulla taasen ei ole oikeastaan minkäänlaisia muistoja. Muistan tarkemmin asioita pari vuotta taaksepäin, ja siitä pidemmälle asioita muistuu mieleen vaan valokuvien, kertomuksien tai toisen ihmisen kanssa juttelun kautta. Pakko sen verran tarkentaa, että toki muistan ihmisten nimet, paikat jne. mutta en niitä yksittäisiä pieniä juttuja. "Muistatko vielä tämän tv-sarjan ja sen tunnusmusiikin lapsuudestasi", no en kyllä muista sitten yhtään.

5768618639_b9fe1ef106_o
tiistai006
Lukioaikana mulla oli välillä koulun kanssa hyvinkin rankkaa. Painiskelin paljon sen ajatuksen kanssa, että en ookaan enää kaikessa kympin oppilas. Olin myös hyvin epävarma siitä, mitä haluan lähteä opiskelemaan. Muun muassa pitkä matikka aiheutti mulle paljon päänvaivaa, sillä yläasteen kympit romahtivat nopeasti aina hylättyihin asti. Onneks kuitenkin annoin itelleni armoa ja hyväksyin sen, ettei kaikessa tarvii olla paras.
4
Muistan että rakastin noita kenkiä. Ja käytin jossain vaiheessa paljon huiveja.
6776082599_10c5df0be6_o
Tän tyypin tuun muistamaan aina ja ikuisesti. Veetiä on hirveä ikävä! Jopa noita sen räkäisen kuonon auton penkkiin jättämiä läikkiä on ikävä,
5915837691_65d486ddc4_o
5909193691_db2be560fd_o
Muistatteko vielä kun Mäkkäri oli Joensuun keskustassa? (tämä kuva ei tosin sieltä ole, se suljettiin joskus kun olin vielä ala-asteella)
sunnuntai 003
Keräilin melkein kaikki noi H&Mn Hello Kitty-pehmolelut eri asuissaan!
5768618921_cec886f0b7_o
6151031616_255dc923d5_o
Lukiossa kävin paljon kaikkia outoja ylimääräisiä kursseja, kuten tämän kuviksen valokuvauskurssin. Abivuonna jouduin myös istumaan kotitalouden kurssilla, ja historiasta kävin yhtä lukuunottamatta kaikki koulun tarjoamat seitsemän kurssia. Enkä edes kirjottanut koko ainetta.

On ihana ajatella, miten paljon kaikkea on saanutkaan tehdä, nähdä ja kokea vaikka on vasta 22-vuotias. Vaikka tulevaisuus ja etenkin opintojen jälkeinen tulevaisuus pelottaa ja ahdistaa mua ajoittain paljonkin, oon silti samaan aikaan utelias näkemään mitä kaikkea muuta tässä keksiikään. Minnehän meen töihin? Meenköhän joskus naimisiin? Missä ja millainenhan mun tulevaisuuden koti on?

7274575226_09ed28c77c_o
6614227559_565ceb56b4_o
534534_4779756262719_953924818_n
Tässäpä kuva juuri täysi-ikäisyyden saavuttaneesta Ilonasta hänen 18v. sytymäpäivillään.
6777862970_3dcbbb3390_o
Veetillä oli vinkuleluissa aikamoinen maatila. Tämä lehmä ja ankka oli lempparit.
IMG_9990
Lukioajan mulla oli enemmän ja vähemmän punaiset hiukset koko ajan. Tätä leiskuvan punaista tukkaa nimitettiin Ariel-tukaksi. 
1-2_9646275019_o

Lukion jälkeen jäin Joensuuhun, mutta ylioppilaaksi valmistumisen ja yliopistossa aloittamisen taitteessa on selkeä taite, raja tai kynnys elämässä. Omilleen muutto, uudet opinnot, uudet tutut ja ystävät, uudet jutut ja uusi työ, uudet haaveet ja epävarmuudet. Oon niin onnellinen siitä että teini-iän pahimmat hankaluudet on takana päin, vaikka samanlaisia epävarmuuden ja ahdistuksen tunteita koen tosin edelleenkin välillä, mutta ihan eri mittakaavassa. On hurjaa että syksyn 2013 jälkeen oon asunut Joensuussa viidessä eri asunnossa ja Hollannissakin puolen vuoden ajan.

8476899320_30c47fbf65_o
Meidän abirekka! Oon tuo yli-innokas viittaaja turkoosi huivi kaulassani, neljäs vasemmalta. Voi tuota ilon tunnetta, olin jotenkin tossa vaiheessa saanut niin tarpeekseni Norssista :-D
9453361922_77a3d109a4_o
Mun ensimmäinen oma koti!
8291374629_e5b1901eb0_o
img_7885_9771188653_o
img_2764_13898853904_o
Vieläks te muistatte tän tukan?

Kaikkea sitä.

xoxo,
Ilona-Anniina

5 kommenttia:

  1. Tää oli jotenkin tosi samaistuttava postaus. Johtuu varmaan siitä, että oon lukenut sun blogia niin pitkään, joten itellekin tuli nostalginen olo näitä vanhoja kuvia katsoessa! :-D Ensin ajattelin että iik ikäkriisi iskee, mutta tulin toisiin aatoksiin: on tosiaan ihan kiva, että teini-iän pahimmat kasvukivut on nyt takana päin.

    <3

    VastaaPoista
  2. Vemppu ❤
    Voi mikä haikeus iski! Mutta ihania juttuja on varmasti tulevaisuudessa tiedossa, ai että! 😍
    Missähän me ollaan kymmenen vuoden päästä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Varmaan jossain kiikkumassa niissä Ikean-keinutuoleissa vierekkäin? :'D

      Poista
    2. Muahhahhaa totta! :D

      Poista